Ut is een bekend probleem. Aldus de medewerker van de helpdesk. Kijk, dat hoor ik graag, als het een bekend probleem is, is er vast ook wel een oplossing. En die is er… mooi man….. komt ‘ie:
This is how to downgrade to win 7:
1. Enter in the BIOS <Security> a Supervisor password.
2. Save and Exit.
3. Restart the system.
4. The settings to change in the BIOS in order to be able to boot and install another Windows version:
a. Advanced – Boot Configurations – Fast Boot : [Disabled]
b. Security – Secure Boot Configuration – Secure Boot Option : [Disabled]
c. Advanced – Boot Configurations – CSM : [Enabled]
5. Save and Exit.
6. Boot the system from Windows 7 DVD.
7. Setup partitions:
a. Delete partition: 4 & 5
b. Create a new partition
c. Format the new partition
8. Abort/Cancel the setup/installation
9. Boot the system again from Windows 7 DVD, and install Windows 7 on the new partition volume.
En klaar ist…. als je nou denkt waar heeft die idioot ut over ?? Het zit als volgt.. klant koopt hier een Fujitsu leptop. Mooi ding, maar wordt helaas geleverd met Windows 8. Geen probleem, er zit een dvd bij om te upgraden naar windows 7, dus ikke aan de slag. Opstarten vanaf de win7 dvd, en na wat gerammel komt er een “boot error”. Kut. Nog een keer opnieuw, en weer dezelfde error. Win7 dvd is hagelnieuw, maar voor de grap eens een andere dvd gepakt. Zelfde resultaat.
Om een heel lang technies verhaal even flink in te korten…… de activatie bij windows8 bij een zogenaamde oem machine gebeurt met een verstopte key in het UEFI bios. Bij Vista en Win7 zit er in de bios een slp key, maar bij windows 8 is men daar vanaf gestapt, want dat was wel heel makkelijk te omzeilen. Dus alle nieuwe machines hebben een UEFI bios. Na, mooi….
Ikke wat in dat bios omsneupen, ziet er mooi uit maar ik kom er geen reet verder mee. Helpdeskje bellen…… na de melding “dit gesprek kan worden opgenomen vanwege kwaliteitscontrole” (wotdehell), het bekende toets een 1 en dan een 2 etc….. na 5 minuten een wat vreemd Nederlands sprekende meneer aan de lijn, en verdomd, een bekend probleem!!
Kassa!! Na wat heen en weer spellen om mijn emailadres door te geven valt er uiteindelijk een emailtje in de bus, met daarin bovenstaand verhaal. Als je stap 1 tm 9 uitvoert zoals dat er staat gaat het installeren van win7 als een speer………
Probleem 2 : Roel belt. Dat doet ‘ie wel vaker, dus tot zover niks aan de hand. Roel heeft van de kpn een nieuw modem gekregen, en of ik even tijd heb om de leptop opnieuw in te stellen op zijn netwerk. Tuurlijk.
Heb nachtdienst, dus kom aan het einde van de middag wel even langs. Eerst wakker worden 🙂
Op naar Roel. Mooi nieuw modem, maar wat ik ook probeer, ik krijg geen draadloos internet toegang. Leptop draait op vista, heeft 3 jaar perfect gewerkt op het oude modem, is voorzien van alle updates maar verdomd het met het nieuwe modem. Kut, heb ik weer……. heb verbinding met het modem, maar toegang is alleen lokaal…..
Helpdeskje van de kpn bellen……
Na het bekende toets dit, toets dat, doe een regendansje, toets 8500 cijfers in, erger je dood aan die kuttige wachtmuziek, verdomd, daar is Guido. Kan ik U helpen ?? Bofkont, die Guido.
Leg het probleem uit, en daar gaan we. Ja, het modem is gereset. Ja, leptop heeft alle updates. Ja, leptop werkte prima met het oude modem. Ja, WPA sleutel is al 3 keer goed ingevoerd. Dan blijft het stil… Guido gaat even vragen bij een andere collega….
5 minuten later is Guido der weer…. vanalles proberen, zelfs de beveiliging op WEP, maar even surfen ho maar. Dan valt de bom… Guido weet het niet meer… huh??? Na 49 minuten met een telefoon aan mijn oor is dit de conclusie ?? Kutzooi…..
Roel heeft de hele conversatie gevolgd, ziet de bui al hangen, ik neem de leptop even mee naar huis. Kom thuis, voer de wpa key voor mijn eigen netwerk in, starten en lopen….. hhmmmm….
Wat zoeken bij vriend Google levert een hoop onzin op….. Okee, als linksom niet werkt gaan we rechtsom. Backup maken van de leptop, een win7 dvd gezocht en installeren maar. Updates, data weer terug en verbinden met mijn draadloze netwerk….. computer says NO. Geen verbinding….. pfffffffffff……… wat nou weer……
Draadloze kaartje in de leptop is een Atheros AR5007EG. Als ik daar op zoek kom ik wel verder. De driver voor deze kaart is afhankelijk van de versie die je gebruikt of bagger, of het werkt. Van het “un-official” driver forum pik ik 3 drivers.
De eerste levert een blauw error scherm op. Verwijderen maar weer. De tweede (is iets ouder) installeert prima, EN, ik heb nu wel verbinding met het draadloze netwerk. Haha… mooi man. Op naar Roel, leptop starten, wpa code invoeren en verbinding!!!
Achteraf bezien had ik het in Vista ook wel werkend gekregen dus, als ik wat verschillende drivers had geprobeerd. Maar goed, dat is achteraf, Roel is blij met zijn nieuwe modem en zijn nieuwe windows.
Probleem 3 : voordat de lezers van deze onzin nu massaal afhaken met al die computer ellende, even over de auto.
De auto, maar Frans, je had tog zo’n mooie perfect werkende Espace ?? Nou, perfect…… tijdens de vakantie was al opgevallen dat de power van het motortje wat te wensen over liet. Het lopen op zowel gas als op benzine werd in de loop der tijd steeds minder. De druppel die de emmer deed overlopen was toen zelfs a-technische mensen opmerkingen begonnen te maken… “wat loopt ie vreemd”…..
Op naar het Duitse espace forum. En kijk, daar was een meneer die precies dezelfde klachten had….. 4 pagina’s reakties, heb je een 2 liter blok met 8 kleppen ?? Klepspeling controleren!!! Genau !!
We gebruiken de auto niet alle dagen, zou zelf wel even kunnen kijken, maar het is kutweer, en ik heb genoeg andere klussen, dus het probleemgeval even geparkeerd bij de plaatseluke garage waar ik al jaren kom. Hebben die mannen ook even wat te doen 🙂
2 dagen later kan ik ‘m al weer ophalen. Garagehouder is in 2 dagen aardig grijzer geworden…… het blijkt dat de klepspeling bij deze F3R motor wordt geregeld door opvul plaatjes in verschillende diktes, er was 1 cilinder bij die niet goed was, maar om de plaatjes te kunnen vervangen moet eerst de nokkenas deraf. Dus eerst alles opmeten, dan de hele zaak slopen, goed bijhouden welke plaatjes welke dikte hadden, en dan maar wisselen. Vervolgens moet de hele meuk weer in elkaar om te testen of het nu goed is.
En dat is het, bijna… loopt bijna weer goed, trekt ook prima, maar perfect is het niet. Ik kan er mee leven, blok heeft ruim 250.000 km gelopen, hoofdzakelijk op gas, en ja, je kunt er wel nog wel een paar honderd euro tegenaan kletsen om het perfect te krijgen, maar de power is er weer, dus wotdehek….. karren met dat ding….
Probleem 4 : nog even volhouden geachte lezer, plaatjes volgen….
Kom op een dag thuis, na weer een dienst “wrotten”, zie ik in de hal een mooi plastic bakje staan. Sla er verder geen acht op, maar dat wordt rap anders als ik de echtgenote tegen kom. Probleem! Ut lekt in de hal….. een collega van mij zou uitroepen “ik weet niet wat ik meemaak!!!”. Ladder derbij, een hoop bladeren voor de afvoer op het dak, hele zooi schoongemaakt, klaar. Biertje.
De week erop, heb nachtdienst(alweer?), ben net wakker, heb mijn eerste bakje koffie nog niet eens op, blijkt het weer te lekken in de hal. Weer van dat vieze weer, en weer drup drup in de hal. Kutzooi…… weer op het dak, bijna geen bladeren voor de afvoer, maar wel een heel hoop water…
Ikke de loodslabben controleren, ziet er mooi uit, wel 2 hele kleine scheurtjes gevonden, maar die zitten boven het NAP dus dat kan het niet zijn….. maar wat is het dan wel ???
Nu wil het geval, dat de vriend waarmee mijn dochter “hokt”, een vader heeft die timmer-klusjes man is bij een bouwbedrijf in de buurt. Bellen. Paar dagen later staat Arnold voor de deur. Ik mag zijn computer repareren als die us weer geen zin heeft, dus Arnold is al lang blij dat ‘ie nu mij eens kan helpen. Na de koffie op naar de afvoer… Arnold kijkt, trekt een setje voelermaten uit de zak, en hoppa, daar is het probleem.
Wat je hier ziet is de dakafvoer, en tussen de afvoer en het dakleer zit op 3 cm hoogte een spleet, dat wil zeggen, de aluminium afvoer “hecht” niet genoeg aan het dakleer, schuif een tyrap er zo tussen!! Als het water maar hoog genoeg komt sijpelt het door de spleet, en drupt zo de hal in. Hatsjee, als het een paar dagen droog is heb ik een klusje voor een egte dakdekker.. .de economie moet tenslotte blijven draaien…..
Probleem 5 :
Kijk hier eens….. probleem met de microsoft Fix it. De foutoplosser kan niet verder, omdat er een fout is opgetreden. Welke, dat zeggen ze er even niet bij….. en ja, later opnieuw proberen ??? Hahaha…
Anyway, probleem was dat de updates van een gerepareerde HP leptop niet wilden…. was steeds 1 bij die mislukte. Stad en land afgezocht, van alles geprobeerd maar werd uiteindelijk een gevalletje backuppen en windows opnieuw installeren….
Update in kwestie : KB2685811, update voor framework voor stuurprogramma’s in kernelmodus V1.11 voor Windows 7 voor op X64 gebaseerde systemen.
Wanneer deze komt met de error 8007007E, hou der maar mee op. Het kost je 2 avonden, en dan ben je nog geen stap verder. Wissen die zooi!!
Nog even een tip (om problemen met wifi op te lossen) : heb jij een all-in-one Ubee modem van Ziggo, en de draadloze snelheid is om te janken ? Zet het wifi kanaal in het modem eens op kanaal 1.
Goed, verdere belevenissen : ik mocht de jongste zoon even helpen met een PO. De mensen die me kennen weten, een dag niet ge-PO’t is een dag niet geleefd, maar dit geval was anders. PO staat hier voor Praktijk Opdracht. Het kwam er op neer, dat de jongste een week lang, alle dagen een uur lang moest turven welke automerken het vaakst voorbijkwamen op de uitgaande weg van Joure. Verzin het maar eens…….
Goed, excel formuliertje in elkaar geflanst (zoon kent amper het verschil tussen een Scania en een Daf33) met daarop de meest voorkomende merken auto’s (met plaatjes van het logo oppe gril) , en wij op maandag naar de rotonde. Auto geparkeerd bij de Mek, en strepen maar. Ikke roepen, “OPEL”….”FORD”.. en zoonlief streepjes zetten. Lachen man, maar wel verrekte koud!!!
Conclusie van dag 1 was dat de bedrijfsbusjes met kop en schouders boven de rest uitkwamen. Dit was een aparte categorie. Om weer wat op te warmen heb ik me laten overhalen om even een “Big Mac” te gaan halen (gatverdamme!!!). Maar het was lekker warm in de Mek, dus niet zeuren.
Dag 2 heb ik de echtgenote maar meegestuurd, er zijn grenzen aan wat je als ouder kunt hebben.
Dag 3 “mocht” ik weer mee. Bofkont, die ikke. Weer bulten auto’s die Joure uit willen, en ook vandaag winnen de bedrijfsbusjes de strijd. Mooie kraan gezien, 6 bussen, 1 politie-auto en verder het gebruikelijke blik. En man oh man, het zal de leeftijd wezen, maar sommige van die nieuwe auto’s zijn echt niet om aan te zien. Eenheidsworst….
Het leuke van het hele verhaal….. na 3 dagen herkend de jongste de automerken op een kilometer afstand. We zijn dan ook maar niet weer mee gegaan om te verkleumen, we hebben wel wat beters te doen!