Jawel vrienden,
Na een hele lange afwezigheid draait de site nu bij een andere provider…….
Hejuh hejuh wat een werk! We zijn er nog lang niet, de helft van de foto’s moet nog teplak, maar de website is weer in de lucht 🙂
En er is een hoop gebeurd de afgelopen tijd, bijna niet meer bij te houden. Daarom maar even een korte samenvatting van een dik half jaar aan nieuws…..
Op het autofront is er het 1 en ander aangepast. De zwarte celica van de zoon is niet meer. Verkocht.
Werd door mijn favoriete garage afgekeurd. CO te hoog. En na wat geklooi blijkt 1 cilinder geen compressie meer te hebben. Okee….. meuk weer mee naar huis en slopen maar. En dat is een hele knoeierij, om dit klusje fatsoenlijk te doen moet eigenluk de hele motor eruit maar daar heb ik ff geen zin in. Met wat gepruts en geklooi lukt het toch vrij snel om de cilinderkop eraf te trekken. Oeps….. euh…..
Uitlaat klep naar de kloten.
Wat je in de bovenstaande foto ziet, is de cilinderkop van een Toyota 1ZZ-FE motor. En nee, zo hoort een uitlaatklep er niet uit te zien, met zo’n hap eruit…….
Kop weggebracht naar een lokaal revisiebedrijf en een nieuwe koppakking besteld.
Nadat de kop was gereviseerd moest de hele handel ook weer in elkaar. De timing van de distributie leek me een hele klus, maar dankzij een handig filmpje op Utube !! was dat binnen 10 minuten in orde. Hoppakee……
Nadeel van zo’n celica is dat het ontluchten van het motorblok een heel karwei is. De kachel in het interieur is het hoogste punt, de radiateur het laagste punt, en de motor zelf er wat tussenin. Krijg dan maar eens alle lucht eruit!!
De truuk speciaal werkt als volgt : krik de auto aan de voorkant zo hoog mogelijk op. Sleutel het expansievat los, en hang dit zo hoog mogelijk aan de motorkap. Zet de verwarming op heet. Start de motor en laat um warm lopen. Zodra de thermostaat opent en de radiateur warm begint te worden, knijp als een idioot in de kachelslangen. Zodra de kachel in de auto warm begint te worden is de lucht eruit. Klaar.
Celica voor de keuring, wordt nu uiteraard in 1 keer in orde bevonden. Mooi wark. Iedereen blij.
Nog geen 5 weken en een paar honderd kilometer later komt de zoon sjagarijnig thuis. Auto loopt beroerd.
En inderdaad, ding loopt niet lekker. Helemaal niet lekker. Klinkt als een kapotte klep….. Ik ben er klaar mee, zoon ook, dus dit zwarte vehikel op marktplaats gezet en een dag later verkocht. Hoppakee.
Ondertussen mocht de espace ook voor de keuring. Ik heb wat met die ouwe meuk 🙁
Handvol onderdelen besteld. Auto loopt stationair niet mooi en slaat vaak af. Ach, Renault he’….. ALS het rijdt, dan rijdt het als een trein…..
Klepspeling gesjekt. En die was niet goed. Normaal gesproken is dat een tering klus, want de kleppen stel je met plaatjes in verschillende diktes. En oja, wil je die plaatjes vervangen dan moet de nokkenas eruit, en oja, dan zit je ook met je distributieriem, en oja, das ook een kutklus. Hmm…..
Maar! als trouwe espace rijder kun je niet zonder het Duitse espace forum, en op een late avond lees ik een bericht over een meneer die hier een leuke oplossing voor heeft… je laat alles mooi zitten zoals het zit. Je draait de krukas poelie totdat de klep die je moet hebben finaal open staat. Vervolgens pak je een speciaal in model gebogen stukje rond van 5 mm, en dit druk je, via het bougiegat, tussen de klep en de zitting. Je draait de krukas terug, en de klep blijft nu open staan dankzij je draadje. Vervolgens pak je zo het stelplaatje eruit !! Verdomd, getest en binnen 5 minuten het stelplaatje in de klauwen.
Draadje door bougiegat
Ik scoor nog een stationair regelventiel, paar nieuwe bougies en kabels, en de espace loopt als nooit tevoren. Vakman die ikke!!! Helaas, de garage ziet dat anders. Ze keuren um af. Hufters 🙂
Ruimte op beide fuseekogels, de linker voorveer is een stuk afgebroken (zware auto en tig verkeersdempels hier), en het abs lampje doet het niet, en ook het co gehalte op toeren is net te hoog. Kut. Het abs lampje is vrij simpel, een draadbreuk tussen het absblok en het dashboard. Maar de rest…… heb nog maar drie dagen voordat we op vakantie gaan. Strakke planning zeg maar 🙂
Op woensdag met de echtgenote maar op stap om un andere auto 🙂 Maar wat moet je gaan rijden als je een espace gewent bent ? Bij 1 van de garages staat een Kia Sorento. Hoge lompuh zware dorstige bak. SUV. Maar het rijdt prima, sterker nog, het rijdt perfect! Nog wat verder gekeken, maar het was wel duidelijk….. Kia wordt het. Mijn eerste koreaanse trekker. Espace geschorst en op vrijdag met de Kia op vakantie…… mooi man